lördag 14 november 2009

Myter från svenskt näringsliv.

I min egenskap av ombud på den socialdemokratiska partikongressen har jag den senaste tiden blivit utsatt för viss påverkan från oväntat håll. Jag kanske är naiv, men jag räknade inte riktigt med att både Svenskt näringsliv och Företagarnas riksorganisation skulle tillmäta mig sådan betydelse, eller för den delen den socialdemokratiska kongressen, nu när högern ändå styr landet. De kanske har gett upp hoppet?

Det jag reagerade starkast över var broschyren 'Sju myter om heltid' som damp ned i brevlådan. Sammanfattningsvis kan man väl säga att Svenskt näringsliv (SN) förklarar varför kvinnor inte kan få arbete på heltid. SN skulle mer än gärna önska att det gick, men tyvärr. Genom broschyrens flerfärgstrycka tio sidor går man igenom detta. Det finns tyvärr ingen förklaring till varför företagen kan anställa män på heltid i jämförbara branscher, t ex i detaljhandeln.

Orsaken måste väl stå att finna i att SN tycker det är hel OK att diskriminera kvinnor för att öka förtjänsten? För några andra argument kan jag egentligen inte hitta i broschyren, bara bortförklaringar. Sanningen är ändå den att det handlar och makt och inflytande och inte minst om hur mycket man vill åstadkomma förändring.

Fler och fler offentliga arbetsgivare är nu på god väg att avskaffa den ofrivilliga deltiden. Man gör det för att man, hör och häpna, ser att att det blir bättre kvalitet och för att man också kan effektivisera verksamheten.

Politikens beslut om jämlikhet och jämställdhet påverkar ju faktiskt hur arbetetslivet kan organiseras. Den offentliga arbetsgivaren har en mycket viktigt uppgift. Genom att gå före på jämställdhetsområdet kan man skapa en positiv konkurrens om arbetskraften, där man sätter tryck på de konservativa strukturer som styr på Svenskt näringsliv och också på rätt många andra ställen för den delen.

Svenskt näringsliv borde nog börja fundera i lite andra banor, de borde inse att jämlikhet och jämställdhet inte är några udda krav på hur ett samhälle bör utformas. Snarare är det väl så att rätten att sätta den snäva vinsten i första rummet känns dammig, gammaldags och rätt omodern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar