söndag 1 november 2009

En (s)kolpolitik att gå till val på...

Jag hade en viss anspänning inför kongressens diskussionen om partiets förslag till ny skolpolitik. Det råder väl ingen tvekan om att väljarna i valet 2006 inte gillade våra ställningstagande i skolpolitiken. Kritiken om den sk flumskolan låg som ett lock över varje ansats att diskutera skolan och dess innehåll. Prestationskraven kändes rätt rejält om man säger så...

Efter ett par dagars diskuterande och debatterande känns det nu bra att kunna konstatera att resultatet blev riktigt, riktigt bra. På något sätt känns det viktigt att manifestera mot den soreteringsskola som högern har skapat utan att ge avkall på en av skolans huvuduppgifter, att ge ämndeskunskaper.

Min uppfattning är att den svenska skolan i grunden är väl fungerande. Skolan måste stå för sociala och etiska värden men självklart också klara och tydliga kunskapsmål som går att följa upp. En uppföljning på individnivå men också en uppföljning för att kunna styra resurserna dit de behövs bäst. Det handlar om de individuella utvecklingsplanerna och nationella proven, men också om ledarskap, balanserad styrning och SALSA-mätningar.

Det är här som högern sviker, de mäter individens resultat utan att prioritera resurser och därmed ökar sorteringen och utslagningen.

Det är i denna skärningspunkt, om skolans/undervisningens innehåll som gränsen mot högern går och den gränsen måste göras tydlig. Den socialdemokratiska skolpolitiken präglas av att sätta skolans innehåll i fokus. Samhället måste ställa tydligare mål och tydligare krav på hur undervisningen ska präglas, av både förtogenhets- och ämneskunskaper, av tydliga förväntningar och systematisk uppförlning, av lust att lära och av kreativitet och inte minst av arbetsro och trygghet.

Med kongressens beslut i ryggen ska det bli roligt och spännande att ge sig ut i den skolpolitiska debatten igen!

http://www.socialdemokraterna.se/Jobbkongressen/Beslutat-pa-jobbkongressen1/En-fornyad-skolpolitik-/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar