lördag 17 mars 2012

Skitjobb?

Läste ledaren i Expressen idag, om skitjobb. Jag tycker den på ett bra sätt beskriver skiljelinjerna mellan höger och vänster i den svenska politiken. Reinfeldt och Expressen driver linjen att det behövs "skitjobb", annars kommer ungdomar och invandrare aldrig få jobb. Bekymret med den politiken är inte bara att den känns fel. Den är fel!

För att, som litet land i en globaliserad värld, lyckas utveckla välfärd och minska klassklyftor, måste vi satsa på  kompetens och utbildning. Jag tror att för att skapa ett långsiktigt hållbart företagande måste det finnas människor som kan arbeta där. Det innebär ju att det likväl som innovationskraft, entreprenörskap och riskkapital måste finnas yrkesskickliga arbetare. Annars faller ju det andra. Industrins parter beskriver det på GPs debattsida. Sammanfattningsvis säger ju industrins parter att vi behöver mer kompetens, inte mindre. Vi behöver fler med kompetens, inte färre.



Jag tror att vi måste satsa på ett kompetenslyft. Det duger inte med att sysselsätta folk i vilka jobb som helst. Fler som städar toaletter, delar ut lunchreklam på stan eller städar hemma hos folk löser inte den svenska välfärdens behov. Jag tror att vi måste se till att använda människors drivkrafter, stödja deras längtan efter ansvar och mer kompetens. Vi behöver fler kompetenta bilbyggare, butiksanställda och undersköterskor som kan ta ansvar för och driva kvalitetsutveckling och förnyelse.

Men det är väl så att det är skillnad i politiken trots allt. Jag har en ambition att utveckla välfärden. Den politik socialdemokratin står för leder dit. Reinfeldt, som varnar visioner, vill ju något annat. Högerns politik leder mot ökad klyftor och sämre välfärd. Den leder till ett samhälle jag inte vill ha. Även om blodtrycket steg en aning så känns det ändå bra att jag läste Expressens ledare idag. Politik gör skillnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar